Khamis, 6 Januari 2011

TAKLIMAT STEVIA DI LADANG KEPADA BAKAL PENANAM STEVIA DI MALAYSIA


PAKLONG MEMULAKAN TAKLIMAT RINGKAS DI LADANG
BAGAIMANA HENDAK MEMULAKAN PENANAMAN STEVIA
KEPADA BAKAL PENANAM STEVIA
DARI SELANGOR, PERAK DAN TERENGGANU YANG HADIR
ROMBONGAN INI TELAH DI KETUAI OLEH EN. NORMAN & PN. NIKI


MANUAL RINGKAS PENANAMAN STEVIA REBAUDIANA
 
 PENYEDIAAN TANAH AMAT PENTING
* KENAL PASTI TANAH YANG SESUAI - pH 5 - 8
* TIDAK BERTAKUNG AIR
* BUAT PEPARITAN

BINA PAGAR
* PAGAR KELILING UNTUK MENGELAKKAN MUSUH SEPERTI LEMBU / KAMBING

SUMBER AIR
* BINA 1 PUNCA AIR BERTUJUAN PENYIRAMAN TANAMAN
* GUNA SPRINKLER UNTUK PENYIRAMAN

MEMBAJAK
* PERTAMA BAJAK PIRING
* KEDUA BAJAK ROTO UNTUK MENGHANCURKAN TANAH
* TABUR BAJA TAHI AYAM / KELAWAR / KAMBING / LEMBU


BATAS & PLASTIK SILVERSHINE
 * BATAS BERSAIZ LEBAR 4'
 * LALUAN ANTARA BATAS 2' - 3'
 * GUNAKAN PLASTIK SILVERSHINE MENUTUP BATAS
 * LUBANGKAN PADA BATAS 1' x 1' x 1'
 ( SEBARIS BUAT 3 LUBANG UNTUK TANAMAN )


MENANAM
 * PILIH ANAK BENIH STEVIA YANG BAIK & SEGAR
 * MENANAM DI AWAL PAGI ATAU DI LEWAT PETANG


 PENYIRAMAN
* SIRAMAN DI BUAT PAGI & PETANG 
( AKTIFKAN SPRINKLER )



CANTASAN & PEMBAJAAN
* POKOK STEVIA YANG DI TANAM MESTI DI CANTAS 4" DARI TANAH
* PEMBAJAAN DI BUAT SELEPAS MENCANTAS ( TUAIAN )
* GUNA HANYA BAJA ORGANIK


SELEPAS MENANAM
 * PEMERIKSAAN POKOK MESTI KERAP DI LAKUKAN
 * PASTIKAN PLASTIK SILVERSHINE TIDAK MENUTUP POKOK AKIBAT ANGIN
 * MANA-MANA POKOK YANG MATI PERLU DI GANTI SEGERA

 
  
PENJAGAAN RUMPUT RUMPAI
 * PASTIKAN TIADA RUMPUT RUMPAI TUMBUH BERSAMA POKOK STEVIA
* SEKIRANYA TERDAPAT KULAT PADA BATANG POKOK STEVIA,
 POKOK TERSEBUT PERLU DI SEMBUR RACUN KULAT
 * JIKA PENYAKIT KULAT AGAK BAHAYA,
 POKOK TERSEBUT PERLU DI CABUT & MUSNAHKAN


TUAIAN
 * TUAIAN PERTAMA BOLEH DI BUAT PADA MINGGU KE 9-10
 * TUAIAN BERIKUT BOLEH DI BUAT PADA MINGGU KE 4 SETIAP BULAN
 * TUAIAN PERLU BETUL PADA DAHAN / BATANG TERTENTU


BERSIH DAN JEMUR HASIL TUAIAN
* HASIL DAUN & BUNGA STEVIA DI RELAI DAHULU DARI BATANG
* CUCI BERSIH DAUN & BUNGA STEVIA SEBELUM JEMURAN
 * HASIL DAUN KERING STEVIA DI SIMPAN DALAM BEKAS SESUAI



PEMPROSESAN
 * ADA BEBERAPA FACILITY YANG BOLEH MEMPROSES HASIL STEVIA
* PEMPROSESAN EXTRACT STEVIA BOLEH DI DAPATI DI UTM, UPM & USM



PASARAN DAUN & BUNGA STEVIA BESERTA EXTRACT STEVIA SANGAT MEMBERANGSANGKAN PEMBELI & PENGGUNA ADALAH :-
 * PEMBUAT DAN PENGEDAR MINUMAN BERASASKAN HERBA
 * PENGGUNA PENGIDAP PENYAKIT KENCING MANIS & PENYAKIT LAIN2
 * NESTLE (M) SDN. BHD. MENGGUNAKAN EXTRACT STEVIA DALAM YOGURT
 * HOSPITAL PERSENDIRIAN SEPERTI CARE 4 U


ANDAIAN PENDAPATAN HASIL PENANAMAN STEVIA
 * ANGGARAN TUAIAN DAUN SETIAP POKOK IALAH 13 - 20 GRAM ( 1x TUAIAN )
* ANGGARAN TUAIAN BUNGA SETIAP POKOK IALAH 20 GRAM ( 1x TUAIAN )
 * HARGA PASARAN STEVIA SEMASA DI MALAYSIA IALAH RM 30 SEKILO
 * KOS PERBELANJAAN BOLEH JIMAT DENGAN PETANI MENGUSAHAKAN SENDIRI


19 ulasan:

  1. Assalammualaikum,

    Kalau saya ingin membeli benih Stevia bagaimana? Hanya untuk tanaman di belakang rumah dan kegunaan keluarga sahaja

    BalasPadam
  2. Wa'alaikumsalam Aleyn.
    Jika hendak membeli anak pokok stevia utk tanaman guna sendiri, bolehlah datang ke Jualan Ladang Stevia pada hari Sabtu, 29hb Januari 2011 d Batu 14, Hulu Langat, Selangor.
    Sekian Terima kaseh.
    http://www.stevia-gec.blogspot.com/2010/12/jualan-ladang-stevia-mulai-januari-2011.html

    BalasPadam
  3. Aleyn : lihat konsep ini utk nak mulakan penanaman stevia di belakang rumah.

    http://stevia-gec.blogspot.com/2011/01/tanaman-stevia-di-halaman-rumah-dan-di.html

    BalasPadam
  4. salam pak long, saya berminat nk beli daun stevia kering dan anak pokok.. boleh x antarkan sebut harga di june_unique@yahoo.com atau call/msg sy di 013-4080500. jasa baik paklong amat dihargai :)

    BalasPadam
  5. salam pok long..sya berminat nak menanam pokok stevia..dekat mane saya bleh dapat di sekitar terengganu pok long..tolong email ke sya atau telefon saya...no/tel 0145312700/email kamal_Tam@ymail.com

    BalasPadam
  6. assalamualaikum..... saya ingin tahu berapa kos 1 anak benih pokok stevia ini.... saya perlukan dalam jumlah yang besar... kalau boleh sila emailkan sebut harga anak2 benih pokok stevia ini di imnah.ent@gmail.com @ di bumimesra.ent@gmail.com @ 012-2037684..... name saya ialah en.iskandar

    BalasPadam
  7. assalam pak long,
    saya ingin tahu lbih lanjut lagi mengenai pokok stevia dan cara pnanamanya yang betol..jasa baik pak long amat dhargai
    aus_90authority@yahoo.com

    BalasPadam
  8. a'kum pak long,
    saya ingin tahu berapa kos 1 anak benih.utk tanam kat dlm pasu..
    anggun.unik@hotmail.com

    BalasPadam
  9. as salam paklong....sy berminat utk memulakan tanaman stevia ini. Boleh pak long tunjuk ajar lebih sedikit bagaimana utk memulakannya serta bagaimana memasarkannya....jika sudi paklong email kan diemail saya nazfareez@gmail.com....

    BalasPadam
  10. Assalammualaikum paklong,
    sy berminat utk memulakan tanaman stevia,
    blh sy dapatkan harga benih utk pokok stevia ini.
    sy berada di ampang.
    paklong blh email kan detail di kahlidramli@yahoo.com

    BalasPadam
  11. Assalamualaikum, pak long saya berminat dengan penanaman stevia, saya miliki tanah lebeh kurang 100 relong lebih di Kulim tapi saya tak ada modal, boleh pak long tolong beritahu pada saya di mana saya boleh dapat pinjaman ataupun kerjasama secara kontrak untuk penanaman stevia

    BalasPadam
  12. Assalamualaikum Pak Long..saya berminat untuk menanam pokok stevia di belakang rumah..macam mana cara untuk sy mendapatkannya di sekitar ampang ye..saya tinggal di ukay perdana, ampang. Sebarang jawapan, pak long boleh emailkan ke saya, hanifahsyaifuddin@gmail.com

    BalasPadam
  13. sy dari perlis...nak dapatkan pokok stevia utk tanam sendiri...tk tak tau mana nk dapat d perlis...nk ke ulu selangor jauh...

    BalasPadam
  14. sy dari perlis...nak dapatkan pokok stevia utk tanam sendiri...tk tak tau mana nk dapat d perlis...nk ke ulu selangor jauh...

    BalasPadam
  15. Selamat datang ke Mr Bobby Mark pinjaman Pelaburan
    Syarikat
    (A Perkhidmatan peribadi untuk Semua Keperluan Kewangan Anda)
    Kami, Pemberi LIbral Pelaburan Syarikat menawarkan pinjaman
    pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 3%, kami menawarkan Peribadi
    pinjaman, Penyatuan Hutang Pinjaman, Venture Capital,
    Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Pelajaran, Pinjaman Perumahan, dan
    Pinjaman untuk apa-apa sebab dan keperluan segera !. dengan
    Tempoh maksimum 30 tahun.
    Adakah anda pernah ditolak oleh bank anda? Adakah awak
    mempunyai kredit yang buruk? Adakah anda mempunyai bil yang tidak berbayar? Adakah anda
    hutang? Adakah anda perlu untuk memulakan perniagaan? Bimbang tidak
    lebih kerana kami berada di sini untuk menawarkan pinjaman faedah yang rendah.
    Pinjaman kami adalah di antara $ 5,000 USD (Lima Ribu US
    dolar) untuk
    $ 50, 000,000.00. (Lima Puluh Juta dolar AS). Kita juga
    memberi pinjaman dalam Amerika Syarikat DOLLARS EURO dan POUND !!
    Dikemukakan kepada EMAIL INI:
    bobbymarkloanhome@gmail.com
    1. Nama Penuh Anda: _______
    Alamat 2. Hubungi: _______
    3. Negara Of Kediaman: ______
    4. Jumlah Pinjaman Diperlukan: ________
    5. Tempoh: _____
    6. Jantina: _____
    7. Pekerjaan: ________
    8. Pendapatan Bulanan: _______
    9. Tarikh Lahir: ________
    10.Telephone Nombor: _________
    Yours Dalam Perkhidmatan,
    Bobby Mark pinjaman Investment Company
    E-mel: bobbymarkloanhome@gmail.com

    BalasPadam
  16. Kami menawarkan servis untuk extract dan spray drying.
    kami juga supply herba2 extract

    Nama Syarikat : HCA Products Sdn Bhd
    Alamat syarikat : Blok N1-A UPM MTDC Technology Center,
    Universiti Putra Malaysia,
    43400 Serdang Selangor
    Nombor telefon : 012-3291607 (Muhsin) / 011-26958202 (Hairi)
    Nombor faks : -
    Email : stegood@yahoo.com

    BalasPadam
  17. SalaM tuan. Harga sekilo stevia diatas tu harga stevia yg dah kering ke? Adakah harga tersebut masih sah?

    BalasPadam
  18. Hello semua orang, Nama saya Sasha Ahmad, seorang warganegara Malaysia; saya 38 tahun .. saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda semua tentang kebaikan tuan untuk akhirnya membawa saya kepada pemberi pinjaman pinjaman benar-benar dan tulen bernama Joyce Roland, pengarah urusan JOYCE ROLAND Pinjaman Syarikat selepas telah scammed oleh peminjam palsu lain, i adalah sia-sia dan tidak tahu siapa yang harus dipercayai semasa dia datang dan meletakkan senyuman pada wajah saya pada kejutan terbesar saya. Sesiapa di antara kamu yang juga telah menjadi mangsa penipuan, anda perlu bersusah payah tidak lebih cos, saya mempunyai membawa anda berita baik dan satu-satunya pemberi pinjaman anda boleh percaya, sila hubungi mereka sekarang melalui e-mel: {joycerolandloancompany@gmail.com »} lebih maklumat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda atau anda boleh hubungi saya melalui e-mel saya untuk mendapatkan panduan lanjut dan nasihat mengenai bagaimana untuk memohon pinjaman dari Puan Joyce dalam sashaahmad247@gmail.com. Dan sekali lagi syukur kepada JOYCE ROLAND kerana memberi pinjaman sebanyak $ 80,000 ...

    BalasPadam
  19. saya ingin kembali semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yang dia gunakan Ibu Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya adalah Mira Binti muhammad dari klang di malaysia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan menjadi sangat kasar bagi saya dan keluarganya dan saya telah cuba untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian Annisa berkarya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Rossa dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang ibu Rossa dan betapa benarnya pinjaman dari ibu Rossa dan dia memberitahu saya memang benar dan saya menghubungi Ibu Rossa dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya menyemak akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya telah bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberi keterangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan ini medium untuk memberi nasihat kepada semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi ibu Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan anda boleh juga menghubungi saya melalui e-mel saya: mirabintimuhammed@gmail.com untuk maklumat dan juga kawan saya Annisa Barkarya melalui e-melnya: annisaberkarya@gmail.com

    BalasPadam