Loading...

Khamis, 6 Januari 2011

TAKLIMAT STEVIA DI LADANG KEPADA BAKAL PENANAM STEVIA DI MALAYSIA


PAKLONG MEMULAKAN TAKLIMAT RINGKAS DI LADANG
BAGAIMANA HENDAK MEMULAKAN PENANAMAN STEVIA
KEPADA BAKAL PENANAM STEVIA
DARI SELANGOR, PERAK DAN TERENGGANU YANG HADIR
ROMBONGAN INI TELAH DI KETUAI OLEH EN. NORMAN & PN. NIKI


MANUAL RINGKAS PENANAMAN STEVIA REBAUDIANA
 
 PENYEDIAAN TANAH AMAT PENTING
* KENAL PASTI TANAH YANG SESUAI - pH 5 - 8
* TIDAK BERTAKUNG AIR
* BUAT PEPARITAN

BINA PAGAR
* PAGAR KELILING UNTUK MENGELAKKAN MUSUH SEPERTI LEMBU / KAMBING

SUMBER AIR
* BINA 1 PUNCA AIR BERTUJUAN PENYIRAMAN TANAMAN
* GUNA SPRINKLER UNTUK PENYIRAMAN

MEMBAJAK
* PERTAMA BAJAK PIRING
* KEDUA BAJAK ROTO UNTUK MENGHANCURKAN TANAH
* TABUR BAJA TAHI AYAM / KELAWAR / KAMBING / LEMBU


BATAS & PLASTIK SILVERSHINE
 * BATAS BERSAIZ LEBAR 4'
 * LALUAN ANTARA BATAS 2' - 3'
 * GUNAKAN PLASTIK SILVERSHINE MENUTUP BATAS
 * LUBANGKAN PADA BATAS 1' x 1' x 1'
 ( SEBARIS BUAT 3 LUBANG UNTUK TANAMAN )


MENANAM
 * PILIH ANAK BENIH STEVIA YANG BAIK & SEGAR
 * MENANAM DI AWAL PAGI ATAU DI LEWAT PETANG


 PENYIRAMAN
* SIRAMAN DI BUAT PAGI & PETANG 
( AKTIFKAN SPRINKLER )



CANTASAN & PEMBAJAAN
* POKOK STEVIA YANG DI TANAM MESTI DI CANTAS 4" DARI TANAH
* PEMBAJAAN DI BUAT SELEPAS MENCANTAS ( TUAIAN )
* GUNA HANYA BAJA ORGANIK


SELEPAS MENANAM
 * PEMERIKSAAN POKOK MESTI KERAP DI LAKUKAN
 * PASTIKAN PLASTIK SILVERSHINE TIDAK MENUTUP POKOK AKIBAT ANGIN
 * MANA-MANA POKOK YANG MATI PERLU DI GANTI SEGERA

 
  
PENJAGAAN RUMPUT RUMPAI
 * PASTIKAN TIADA RUMPUT RUMPAI TUMBUH BERSAMA POKOK STEVIA
* SEKIRANYA TERDAPAT KULAT PADA BATANG POKOK STEVIA,
 POKOK TERSEBUT PERLU DI SEMBUR RACUN KULAT
 * JIKA PENYAKIT KULAT AGAK BAHAYA,
 POKOK TERSEBUT PERLU DI CABUT & MUSNAHKAN


TUAIAN
 * TUAIAN PERTAMA BOLEH DI BUAT PADA MINGGU KE 9-10
 * TUAIAN BERIKUT BOLEH DI BUAT PADA MINGGU KE 4 SETIAP BULAN
 * TUAIAN PERLU BETUL PADA DAHAN / BATANG TERTENTU


BERSIH DAN JEMUR HASIL TUAIAN
* HASIL DAUN & BUNGA STEVIA DI RELAI DAHULU DARI BATANG
* CUCI BERSIH DAUN & BUNGA STEVIA SEBELUM JEMURAN
 * HASIL DAUN KERING STEVIA DI SIMPAN DALAM BEKAS SESUAI



PEMPROSESAN
 * ADA BEBERAPA FACILITY YANG BOLEH MEMPROSES HASIL STEVIA
* PEMPROSESAN EXTRACT STEVIA BOLEH DI DAPATI DI UTM, UPM & USM



PASARAN DAUN & BUNGA STEVIA BESERTA EXTRACT STEVIA SANGAT MEMBERANGSANGKAN PEMBELI & PENGGUNA ADALAH :-
 * PEMBUAT DAN PENGEDAR MINUMAN BERASASKAN HERBA
 * PENGGUNA PENGIDAP PENYAKIT KENCING MANIS & PENYAKIT LAIN2
 * NESTLE (M) SDN. BHD. MENGGUNAKAN EXTRACT STEVIA DALAM YOGURT
 * HOSPITAL PERSENDIRIAN SEPERTI CARE 4 U


ANDAIAN PENDAPATAN HASIL PENANAMAN STEVIA
 * ANGGARAN TUAIAN DAUN SETIAP POKOK IALAH 13 - 20 GRAM ( 1x TUAIAN )
* ANGGARAN TUAIAN BUNGA SETIAP POKOK IALAH 20 GRAM ( 1x TUAIAN )
 * HARGA PASARAN STEVIA SEMASA DI MALAYSIA IALAH RM 30 SEKILO
 * KOS PERBELANJAAN BOLEH JIMAT DENGAN PETANI MENGUSAHAKAN SENDIRI


12 ulasan:

  1. Assalammualaikum,

    Kalau saya ingin membeli benih Stevia bagaimana? Hanya untuk tanaman di belakang rumah dan kegunaan keluarga sahaja

    BalasPadam
  2. Wa'alaikumsalam Aleyn.
    Jika hendak membeli anak pokok stevia utk tanaman guna sendiri, bolehlah datang ke Jualan Ladang Stevia pada hari Sabtu, 29hb Januari 2011 d Batu 14, Hulu Langat, Selangor.
    Sekian Terima kaseh.
    http://www.stevia-gec.blogspot.com/2010/12/jualan-ladang-stevia-mulai-januari-2011.html

    BalasPadam
  3. Aleyn : lihat konsep ini utk nak mulakan penanaman stevia di belakang rumah.

    http://stevia-gec.blogspot.com/2011/01/tanaman-stevia-di-halaman-rumah-dan-di.html

    BalasPadam
  4. salam pak long, saya berminat nk beli daun stevia kering dan anak pokok.. boleh x antarkan sebut harga di june_unique@yahoo.com atau call/msg sy di 013-4080500. jasa baik paklong amat dihargai :)

    BalasPadam
  5. salam pok long..sya berminat nak menanam pokok stevia..dekat mane saya bleh dapat di sekitar terengganu pok long..tolong email ke sya atau telefon saya...no/tel 0145312700/email kamal_Tam@ymail.com

    BalasPadam
  6. assalamualaikum..... saya ingin tahu berapa kos 1 anak benih pokok stevia ini.... saya perlukan dalam jumlah yang besar... kalau boleh sila emailkan sebut harga anak2 benih pokok stevia ini di imnah.ent@gmail.com @ di bumimesra.ent@gmail.com @ 012-2037684..... name saya ialah en.iskandar

    BalasPadam
  7. assalam pak long,
    saya ingin tahu lbih lanjut lagi mengenai pokok stevia dan cara pnanamanya yang betol..jasa baik pak long amat dhargai
    aus_90authority@yahoo.com

    BalasPadam
  8. a'kum pak long,
    saya ingin tahu berapa kos 1 anak benih.utk tanam kat dlm pasu..
    anggun.unik@hotmail.com

    BalasPadam
  9. as salam paklong....sy berminat utk memulakan tanaman stevia ini. Boleh pak long tunjuk ajar lebih sedikit bagaimana utk memulakannya serta bagaimana memasarkannya....jika sudi paklong email kan diemail saya nazfareez@gmail.com....

    BalasPadam
  10. Assalammualaikum paklong,
    sy berminat utk memulakan tanaman stevia,
    blh sy dapatkan harga benih utk pokok stevia ini.
    sy berada di ampang.
    paklong blh email kan detail di kahlidramli@yahoo.com

    BalasPadam
  11. Assalamualaikum, pak long saya berminat dengan penanaman stevia, saya miliki tanah lebeh kurang 100 relong lebih di Kulim tapi saya tak ada modal, boleh pak long tolong beritahu pada saya di mana saya boleh dapat pinjaman ataupun kerjasama secara kontrak untuk penanaman stevia

    BalasPadam
  12. Assalamualaikum Pak Long..saya berminat untuk menanam pokok stevia di belakang rumah..macam mana cara untuk sy mendapatkannya di sekitar ampang ye..saya tinggal di ukay perdana, ampang. Sebarang jawapan, pak long boleh emailkan ke saya, hanifahsyaifuddin@gmail.com

    BalasPadam